Riku Tuppela rintakuva mustassa paidassa, punaisen verhon edessä
  • Instagram nappi-ikoniLinkedIn nappi-ikoniSähköposti nappi-ikoniPuhelinsoitto nappi-ikoni

Riku Tuppela

Perustaja

Riku on yritysilmeisiin keskittynyt yrittäjä, joka on toiminut visuaalisen tekemisen parissa koko ikänsä. Lahden Muotoiluinstituutista muotoilijaksi 2014 valmistunut Riku on intohimoisesti hakeutunut graafisen suunnittelun ja brändi-identiteettien pariin.

Ratkaisut

Mikä on nettisivun rooli yrityksen markkinoinnissa?

Uuden ja hyvin rakennetun sivuston ylläpito on hyväksi yrityksellesi. Kun potentiaaliset asiakkaasi hakevat tarvitsemaansa palvelua verkosta, he etsivät luotettavan näköistä sivustoa. Laskeutuessaan etusivullesi he huomaavat pitävänsä näkemästään, jolloin yhteydenoton todennäköisyys kasvaa.

Mutta mitä jos asiakkaani eivät koskaan pääse näkemään sivustoani?

Jukralla keskitymme tuomaan sinut kohderyhmäsi tietoisuuteen, sillä haluamme auttaa sinua saamaan hunajasi liikkeelle hyllystä. Tässä tilanteessa nettisivulle tarvitaan oikeanlaista sisältöä, ja me tahdomme tehdä sen luomisen mahdollisimman virtaviivaiseksi. 

Jokaisen projektin alussa sinua haastatellaan yrityksesi tulevaisuuden tarpeista ja toiveista. Haastatteluun perustuen rakennamme sivustollesi kauniin rungon tukemaan tarpeitasi ja tavoitteitasi. Esittelemme alustavan rungon mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta voit antaa meille palautetta. Sivustosi koodi rakennetaan hakukoneoptimointi mielessä. 

Lopputuloksena jokainen sana, kuva tai video, joka sivustollesi päätyy, on helposti hakukoneiden saavutettavissa.

- Riku


SEO: hakusanat ja hakukoneiden viettely

Search Engine Optimisation eli hakukoneoptimointi tarkoittaa sisällön luomista muun muassa Googlen hakukoneita silmällä pitäen. Hakusanat esimerkiksi ovat sanoja, joita asiakkaasi käyttävät etsiessään palveluitasi netistä. Niiden käyttö on kuitenkin hienovaraista peliä ja siten vaatii hieman pohdintaa. Otetaan vertailukohteeksi mehiläisten toiminta.

Tiedustelumehiläset aloittavat päivänsä etsimällä parhaat siitepölylähteet pesänsä käyttöön. Kun tiedustelijat palaavat pesälle, ne viestivät tietyn tanssin avulla koordinaatit työmehiläisille, jotka käyvät keräämässä pölyt pesän asukkaita varten. Tiedustelijoiden ansiosta työmehiläiset voivat energiaa haaskaamatta lentää suoraan herkkujen luo.

Hakukoneet toimivat tiedustelumehiläisten tavoin, sillä ne palvelevat tiedon hakijaa pyrkien hakemaan mahdollisimman laadukasta sisältöä etsijälleen. Tämän vuoksi koneiden algoritmit rakennetaan tunnistamaan erilaisia rakenteita tekstissä. Joidenkin verkkosivustojen tekstisisältö on toteutettu lyhyin lausein, joihin on upotettu haluttuja avainsanoja suhteellisen suunnittelemattomasti. 

Algoritmit saattavat tunnistaa tällaisen heikkolaatuisen sisällön ja sakottaa sivustoa, minkä vuoksi se sijoitetaan alemmas orgaanisissa hakutuloksissa. Vastaavasti sisällön hyvästä laadusta palkitaan korkeammalla sijoituksella. 

Sisällöllä on usein tarkoitus herättää asiakkaan uteliaisuus palveluitasi kohtaan. Verkkosivuilla näkyvä hyvä maistiainen viestii ammattitaidosta, mutta jättää asiakkaan haluamaan lisää. Hakusanoja ei siis kannata pitää itseisarvona sisällölle, mutta niiden käyttöä ei kuitenkaan tarvitse pelätä.

- Riku


Arkkitehtitoimistolle päivitetyt nettisivut

Ilmeesi ja mitä haluat sillä viestiä

Johdonmukainen näkyvyys on tärkeää brändin tunnistettavuuden kannalta. Tämä edellyttää visuaalista säännönmukaisuutta kaikessa yrityksen viestinnässä, eli ehyttä visuaalista identiteettiä. Visuaalinen identiteetti pitää sisällään logon, nettisivut, kuvituksen, typografian, väripaletin ja ohjeistuksen. 

Uusi ilme saattaa jäädä huomioimatta kohderyhmän silmissä, jolloin tutuksi tullut ilme spontaanisti häviää esimerkiksi katukuvasta tai kaupan hyllyltä. Tämän vuoksi on hyvä myös miettiä uutta ilmettä juhlistavaa kampanjaa, joka päivittää kohderyhmän mielikuvan yrityksen ilmeestä. 

Uutuudenviehätys tuo tietysti myös oman mausteensa asiakaskokemukseen. Riippuen yrityksen tarpeista kampanja voi pitää sisällään pelkästään verkkosivut ja käyntikortin. Se voi myös tarkoittaa laajaa sosiaalisen median tai katunäkymän haltuunottoa: animaatioita, autoteippauksia, rakennustelineiden pressuja, uusia työvaatteita, pop up -myymälöitä ja ikkunateippauksia.

Mistä tiedän mitä uusi ilmeeni tarvitsee?

Prosessin aikana selvitämme, miten asiakasrajapinta toimii. Prosessi lähtee liikkeelle haastattelusta, jossa kartoitamme tarpeesi, toiveesi ja yrityksesi arvot. Haastatteluun voi tuoda referenssimateriaaleja ja tarinoita, jotka voivat vauhdittaa uuden ilmeesi luomista. 

Haastattelun pohjalta rakennamme kolme suuntaa antavaa tunnelma konseptia. Ne tuovat konkretiaa abstrakteista ajatuksista keskustelemiseen, ja voimme pohtia yhdessä, miten konseptien ideat toimisivat missäkin tarkoituksessa. Ilmeen suunnittelu starttaa halutun tunnelman hahmottamisen jälkeen.

- Riku


Paperinukkeja ja varjoleikkejä